Glostrup hædret for at få gæsterne til at vaske sig



- Det har været en omfattende proces, som har trukket mange ressourcer. Men hvis vi ikke håndhæver reglerne, så mister medarbejderne også respekten fra deres arbejde.

Replikken kommer fra idrætschef Allan Christensen i Glostrup Kommune. Anledningen er, at kommunen netop har tildelt Glostrup Idrætsanlæg Årets Kommunikationspris for at lære gæsterne nødvendigheden af at vaske sig grundigt inden de hopper i bassinet.

Allan Christensen fortæller til www.svommebad.dk, at det har krævet en stor indsats af alle medarbejdere, og at det også har handlet om at tænke på en ny måde:

- Man skal åbne øjnene frem for at lukke dem og tage konflikterne. Hidtil har vi arbejdet på at det er vigtigt at yde service over for vores kunder og derfor ikke skal have unødige konflikter, siger Allan Christensen.

Handler primært om blufærdighed
Især to ting har udløst indsatsen i Glostrup vest for København: Flere reaktioner fra de faste gæster over for personalet og i læserbreve i den lokale avis, samt de regler for vandkvalitet, som kom 1. juli sidste år. Og svømmebadet mente ikke, at kunne negligere henvendelserne:

- Stamgæsterne synes det er besynderligt, at nogle kan rende igennem uden at vaske sig. Og vi har også set læserbreve, hvor en etnisk minoritet udstilles – men vores erfaring er, at det i høj grad er et spørgsmål om blufærdighed: Ikke at ville stå nøgen foran andre, bemærker Allan Christensen.

Satte ind på otte områder
Glostrup Idrætsanlæg satte ind med en række tiltag:

  • »Vask dig fra top til tå – og du vil rent badevand få« er kampagnen slogan.
  • Dette slogan blev brugt i en bred kommunikation: Personalets arbejdstøj, postkort, Facebook, Instagram og hjemmesiden.
  • Opsat forhæng, så det er muligt at vaske sig nøgen uden andre ser på.
  • Workshop for medarbejderne med bl.a. rollespil.
  • Løbende dialog med brugerne for at tilpasse kommunikationen.
  • Kontakt med uddybende og vejledende materiale til skoler, institutioner og foreninger.
  • Indbudt Glostrup Skole til rundvisning i forbindelse med skolesvømningen.
  • »Vaskevejledere« til at guide gæsterne i omklædningsrummene.

- »Vaskevejleder« er en funktion, I opfandt for at understøtte den direkte og positive kommunikation med jeres brugere. I valgte at fokusere på rollen som vejleder og ikke som »vaskevagt«, fordi I ønskede at fastholde den positive vinkling, sagde borgmester John Engelhardt, dan han overrakte kommunikationsprisen.

Ingen grund til at give op, som mange har gjort
Borgmesteren fremhævede også, at kampagnen har inspireret andre svømmebade og at den gav en hel del landsdækkende medieomtale, hvor fokus var på, at det ikke drejede sig om overdreven kontrol eller kultur, så det blev en nuanceret debat om blufærdighed.

- Jeg har kolleger i andre svømmebade, som har givet op, fordi de ikke mener det nytter noget at forsøge at ændre adfærd. Men når vi eksempelvis sætter et forhæng op, så er det et middel til at undgå konflikt: Vi kan anvise en løsning til de, der er blufærdige, siger Allan Christensen.

Glostrup Idrætsanlæg har fået opbakning fra kommunen – også økonomisk. Således fik svømmebadet penge fra en arbejdsmiljøpulje til workshoppen for medarbejderne, og der er bevilget ekstra penge til vaskevejlederen når der er spidsbelastning; typisk i forbindelse med skoleferier.
Erling Madsen

 

Livredderne i Glostrup Idrætsanlæg har gjort en stor indsat for at vejlede gæsterne, så de bliver vasket ordentligt inden de kommer ind i bassinet. Her overrækker borgmester John Engelhardt Årets Kommunikationspris til idrætschef Allan Christensen, th.  (Foto: Martin Simonsen).

Skrevet af Administrator