Gentofte: Besøgstallet steget i 12 år i Kildeskovshallen



430.000 besøgte Kildeskovshallen sidste år – og succesen skyldes især 3 ting: Fokus på medarbejdere, tilgængelighed og brugere

Flere svømmebade melder om faldende besøgstal, men der er også eksempler på det modsatte:

- Der er nogle grundlæggende vilkår, som skal være på plads, hvis man vil have stigende besøgstal, som vi har haft de sidste 12 år, fortæller Lars Norring, der er leder af den kommunale Kildeskovshallen i Gentofte Kommune nord for København.

I 2013 var tallet nået op på 430.000 gæster, og ifølge Lars Norring er nogle af de faktorer der er en forudsætning for at få de store besøgstal:

  • Medarbejdere: Der skal være nok medarbejdere til at der er overskud til at levere den ekstra service vi alle sammen sætter så stor pris på
  • Tilgængelighed: Både i form af åbningstid og tilbud til alle
  • Brugerne: Skal være i centrum selv om der er pres på økonomien og mange interessenter som skal serviceres

Åbent 360 dage om året

Gentofte Kommune har lidt over 74.000 indbyggere, og der er en politisk interesse for at svømmebadet har meget åbent og byder på oplevelser.

Der er åbent 360 dage om året, og der er 2 dage om ugen åbent fra klokken 6.30 til 22, 2 dage til klokken 20, én dag til klokken 19 og lørdag-søndag klokken 8-15.30.

- Der er tilbud til alle: Uanset om man er baby, barn, ung, voksen, senior, triatlet eller handicappet. Vi tilbyder noget til alle, fortæller Lars Norring.

Udover de mange tilbud i bassinerne, så er der i huset også 3 private firmaer, som driver café, fitness og fysioterapi.

Personalet skal inddrages løbende

Men tilbud er ikke nok – personalet skal også inddrages løbende:

- For at brugeren kan komme i centrum skal vi arbejde med vores selvforståelse: Hvorfor er vi her og hvem er vi her for? Vi skal arbejde med servicebegreber og have fokus på, hvad folk vil have, når de er her. Dét får vi rigtig mange kvitteringer for.

Lars Norring mener også, at det er vigtigt at have et betjent billetsalg, fordi det gør, at de besøgende får en personlig betjening som rigtig mange sætter pris på – og så er en god stemning et vigtigt element.

Det skal også nævnes, at hjemmesiden er under konstant udvikling så den dels er overskuelig, dels bruges aktivt til at informere den brede skare af brugere om tilbud, ændringer etc.

En ekstra udfordring er, at bygningen er fredet, så der kan ikke bare bygges ud eller om for at få plads til nye tilbud, selv om det umiddelbart ville være den rigtige løsning for at forbedre servicen. Her er udfordringen i stedet at finde kreative løsninger.

Dialogen med brugerne meget vigtig

Kildeskovshallen tilbyder svømmeundervisning ud over svømmeklubbens tilbud, og har ligesom de fleste andre en svømmebade en udfordring med at finde en balancegang mellem offentlig svømning og foreningerne.

- Det handler om dialog; en kvalificeret dialog. Og vi har nogle fantastisk engagerede foreningsledere. Men alle vil have mere – og vi har alt for lidt, konstaterer Lars Norring om det evige dilemma, som han har konstant fokus på, så dialogen får hverdagen til at kører fornuftigt.

Skrevet af Administrator