Skolernes svømmelærere er for dyrere i drift – og det er billigere at lade svømmeklubbens instruktører i samarbejde med pædagogisk personale fra fritidsklubben tage sig af svømmeundervisningen.
Dén konklusion drager Center for Offentlig Innovation i publikationen »Når værdien er i kroner - 10 innovationer med økonomisk gevinst«.
Ét af de 10 eksempler er fra Gentofte Kommune nord for København, hvor der blev sparet én million kroner det første år med svømmeklubben i spidsen for skolesvømningen.
»Efter folkeskolereformen er besparelsen blevet mindre på grund af ændringer i lærernes forberedelsestid, men den anslås fortsat at udgøre ca. 30 pct.«, konkluderes.
På plussiden anføres, at børnene har fået 50 % længere tid i vandet; nemlig en stigning fra 30 til 45 minutter per gang.
Men der skal også ses på kvaliteten: »Kvaliteten står og falder med den lokale svømmeklub. Start derfor med at undersøge grundigt, om klubben kan løfte opgaven: Kan den stille instruktører til rådighed i dagtimerne i det omfang, der er nødvendigt?«.
Det tilføjes, at instruktørerne typisk vil være studerende, og der derfor vil være en udskiftning.
Det bemærkes også, at det er nødvendigt med et godt samspil med skole- og fritidsforvaltningen.
Læs rapporten her
Billedtekst
Kildeskovshallen i Gentofte, hvor kommunen har sparet penge på at lade svømmeklubben stå for skolesvømningen. (Arkivfoto: Erling Madsen).