Glostrup: Hygiejne, vandkvalitet og kommunikation


Ét af mange hygiejnetiltag: Mindst én gang om dagen kører livredderne – her Lone Jørgensen – med vognen, som vasker gulvet med klorvand. (Foto: Erling Madsen).

Når Lone Jørgensen kører med maskinen i svømmehallen i Glostrup Fritidscenter, så er det ikke »bare« en gulvvask, for det hænger i høj grad sammen med, at gæsterne skal smide tøjet og tage bad inden de hopper i bassinerne.

Problemet med manglende hygiejne var et problem for personalet, nogle af de faste gæster klagede over det, ligesom der var indlæg i den lokale avis. Samtidig kom der jo nye regler for vandkvalitet 1. juli 2017.

Derfor blev hovederne lagt i blød – og det har været en omfattende indsats med mange elementer, som har båret frugt. Omdrejningspunkterne er træning af medarbejderne og kommunikation til gæsterne.

Vaskevejleder – et nyt begreb
- Vi er ikke bussemænd, vi er ikke vagter. Vi hjælper folk med at få en god oplevelse i dét vand alle er på vej ud i, fortæller teamleder, assisterende halinspektør Heidi Taeger Mortensen, som har styret indsatsen, der tidligere på året blev prisbelønnet af Glostrup Kommune.

Men i erkendelse af, at der var brug for at få alle til at vaske sig, blev begrebet »vaskevejleder« opfundet: En medarbejder, som i omklædningsrummene forklarer gæsterne vigtigheden af, at de smider tøjet og vasker sig. Og da uvidenhed og blufærdighed er de typiske grunde, blev argumenterne suppleret med et forhæng, gæsterne kan bruse sig uden andre ser på.

For ikke at få snavs fra gulvet ned i vandet, kører rengøringsmaskinen mindst en gang om dagen og det er rent klorvand, den bruger.

Bedre hygiejne og bedre arbejdsmiljø
Teknologisk Institut er hyret til fast sparring, og det blev eksempelvis konstateret, at bundsugerrobotten  ikke havde tilstrækkelig filtreringsevne til at kunne fjerne de bundfaldne mikroorganismer, som dannede biofilm på bunden.

- Vi har derfor erstattet vores automatiske bundsugerrobot med manual bundsugning om morgenen inden svømmehallen åbner. Forskellen er, at vi nu både kan fjerne synligt snavs samt biofilm, der nu suges direkte fra bassinbund og direkte til procesbeholder hvor badevandet bliver renset, fortæller Heidi Taeger Mortensen.

Hun siger videre, at resultat er  forbedret vandkvalitet, som kan aflæses direkte på kemistyresystem, ligesom forbruget af klor er nedbragt. 

Som led i at sende venligere signaler til gæsterne, blev billetlugen i væggen ændret til en åben butik, der er hyggeligere at træde ind i og dermed skaber en bedre kontakt mellem medarbejdere og gæster. Butikken sælger også badebukser til at tage uden på bleen og på det seneste er der også kommet en model til voksne.

Sidegevinst: Har givet bedre sammenhold
En hurdle for mange medarbejdere er, at det kan være svært at skulle irettesætte gæsterne. Undervejs har livredderne derfor spillet rollespil for at lære, hvordan de bedst kommunikerer på en positiv og konstruktiv måde, ligesom det også har gjort, at de har fået gode argumenter på hånden. Og dét, at alle har været inddraget for at nå målet, har haft en sidegevinst:

- Det har skabt et sammenhold. Vi har også ændret vores kultur i huset og fået positiv feed back fra gæsterne, siger teamlederen.
Erling Madsen

Læs artiklen om hæderen til Glostrup for at få gæsterne til at vaske sig (https://www.svommebad.dk/glostrup)

 

Skrevet af Administrator